9 Haziran 2011 Perşembe

Bir Küratör Kimliği: Fulya Erdemci

Uluslararası İstanbul Bienali’nin 1994 - 2000 tarihleri arasında küratörlüğünü yapan Fulya Erdemci, günümüz Türkiye’sinin en saygın küratörlerinden biri olarak anılıyor. “Between the Waterfronts” (Rotterdam 2002), Uluslararası Sao Paulo Bienali’nde yer alan “İstanbul” sergisi (Sao Paulo 2002), “Where ? Here ?” (Saitama 2003) gibi uluslararası sergiler ve “İstanbul Yaya Sergileri 1: Nişantaşı” (2002), “Organize İhtilaf” (2003), “İstanbul Modern’e Doğru" (2003-2004) gibi sergilere imza atan Erdemci, aynı zamanda, İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olarak çalışmaktadır.
Temmuz 2008’den beri Amsterdam’da yerleşik SKOR (Stichting Kunst en Openbare Ruimte) Sanat ve Kamusal Alan Vakfı’nın yöneticiliğini üstlenen Fulya Erdemci, bir çok uluslararası sergi ve Bienal’e imza attı. 1990-1993 tarihleri arasında New York, Columbia Üniversitesi’nde yaptığı sanat tarihi ve kuramı üzerine yüksek lisansın ardından Türkiye’ye dönen Erdemci, Bilkent Üniversitesi’nde yarı-zamanlı öğretim üyesi ve 1994-2000 yılları arasında Uluslararası İstanbul Bienali Direktörü olarak görev aldı. 2003-2004 arası Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi’nde Proje4L direktörü ve 2004-2005 yıllarında İstanbul Modern’de Süreli Sergi Küratörü olan Fulya Erdemci Türkiye’de yayalar için kamusal alanda bir ilk olan “İstanbul Yaya Sergileri”ni 2002’de başlattı. Yaya Sergilerinin ikincisini 2005 yılında Arzu Yayıntaş’ın yardımcı küratörlüğüyle ve ortak kürator olarak Emre Baykal’la beraber gerçekleştiren Erdemci 2002’de 25. São Paulo Bienal’i “Citades/Cities/Şehirler”in ortak küratörü ve 2007’de 2. Moskova Çağdaş Sanat Bienali’nin küratörlerinden biri oldu. 2008, Christchurch, Yeni Zelanda, 5. Scape Kamusal Alanda Sanat Bienali “Wandering Lines: Towards A New Culture of Space” (Avare Çizgiler: Yeni bir Mekan Kültürüne Doğru)’in küratörlüğünü Danae Mossman’la beraber yürüttü.
Küratörlüğünü yaptığı sergilerden biri olan “Rıhtımlar Arasında”’da 'Ziyaretçi' teması bir yandan 'Rıhtımlar Arasında' ile bir bağlantı oluşturacak şekilde tasarlanırken, diğer yandan bağlamını farklı kanallara açarak, çağdaş sanat söylemi içinde sanatçı ve yapıtının sürekli zemin değiştirmeye açık konumunu, sanatçının farklı disiplinler arasında dolaşma arzu ve yetisini yeniden belgeliyor. Sergi, aynı zamanda bireye giderek daha da yabancılaşan bir dünya düzeni içinde ziyaretçi olma hali, kendi isteğiyle ya da isteği dışında 'arada' kalan ya da geçiş durumları içinde sıkışan birey, dışarıda kalma ve yabancı olma stratejileri üzerinde yoğunlaşıyor. Bununla birlikte, sergide yer alan projelerin birbirleriyle kurdukları iletişim karşısında ziyaretçinin deneyim süreci de işin içine giriyor. Istanbul ve Rotterdam'da yaşayan sanatçılar, 'rıhtım kenti olmanın getirdiği ortak kültüre işaret ederken, her iki kenti kendi bağlamları içinde de değerlendiriyorlardı.
İlki 2002 yılında Nişantaşı’nda gerçekleştirilen İstanbul Yaya Sergileri, kültürel faaliyetlerin daha geniş kitlelerle buluşmasını ve kentin yenilikçi ve öncü konumunu güçlendirip uluslararası görünürlük sağlamayı amaçlamıştı. Projeyle, sanatseverlerin sadece sanat için ayrılmış mekanlarda değil, yaşayan kentin gündelik mekanlarında ve kamusal alanlarda da sanatla buluşturulması hedeflenmişti. Tünel - Karaköy bölgesinde seçilmiş mekanlara yapılacak sanatsal müdahaleler yoluyla, bu bölgenin geçmişi, geleceği ve özellikle bugünü üzerine düşündürmek ve farkındalık yaratmak, serginin amaçları arasında yer aldı.
Son olarak bu günlerde gerçekleştirilen ve 27 Kasım 2011 tarihine kadar sürecek olan Venedik Bienali 54. Uluslararası Sanat Sergisi’nde Türkiye Pavyonu’nun küratörlüğünü yapan Fulya Erdemci İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın Türkiye Pavyonu için oluşturduğu Ali Akay, Emre Baykal, Levent Çalıkoğlu, Nermin Saybaşılı ve Başak Şenova’dan oluşan Danışma Kurulu tarafından seçildi. Daha önce Venedik Bienali’ne sponsorsuz katılan Türkiye Pavyonu, 2011 ve 2013 yıllarında İtalyanın köklü otomobil markalarından Fiat sponsorluğuyla bienale katılacak.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder